Preview

Развитие территорий

Расширенный поиск

СОЦИАЛЬНАЯ ОТВЕТСТВЕННОСТЬ КОМПАНИЙ: МОТИВАЦИЯ, ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ

https://doi.org/10.32324/2412-8945-2021-3-28-37

Аннотация

В статье обсуждается концепция корпоративной социальной ответственности в современной экономике. Инструменты реализации социальной ответственности компаний рассматриваются как формирующие их конкурентные преимущества. Определяются мотивы, побуждающие участников современных экономических отношений к социально ответственному поведению. Отмечается роль Глобального договора ООН как драйвера деятельности компаний в условиях современности. Характеризуется специфика инициатив в области корпоративной социальной ответственности в современной России. Раскрываются возможные перспективы развития данного аспекта экономической деятельности в современной России.

Об авторе

Т. Н. Соловей
Санкт-Петербургский государственный университет
Россия

Татьяна Николаевна Соловей, кандидат экономических наук, доцент кафедры экономической теории и социальной политики

Санкт-Петербург



Список литературы

1. База данных участников Global Compact. URL: https://www.unglobalcompact.org/engage-locally

2. Демкина К. А. Корпоративная социальная ответственность, как фактор конкурентного преимущества компании // Бизнес-образование в экономике знаний. 2018. № 2 (10). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/korporativnaya-sotsialnaya-otvetstvennost-kak-faktor-konkurentnogo-preimuschestva-kompanii (дата обращения: 14.04.2021).

3. Нефинансовая отчетность в экономике: опыт XIX — начала XXI в. / М. Л. Пятов, Т. Н. Соловей, А. С. Сорокина, А. А. Гусниева // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Экономика. 2018. № 34 (3). С. 465—492. URL: https://doi.org/10.21638/spbu05.2018.306

4. Пятов М. Л., Соловей Т. Н. Практика распространения нефинансовых отчетов компаний как способ формирования их конкурентных преимуществ // Вестн. проф. бухгалтеров. 2017. № 3. C. 29—42.

5. Российский бизнес и Цели устойчивого развития. Сборник корпоративных практик / Е. Н. Феоктистова, Г. А. Копылова, М. Н. Озерянская, М. В. Москвина, Н. И. Хофманн, Д. Р. Пуртова ; РСПП. М., 2018. 200 с.

6. Устойчивое развитие. Роль России, Глобальный Договор ООН. Итоги опроса российских компаний о текущем уровне и перспективах их вовлеченности в реализацию целей устойчивого развития ООН. 2018. URL: http://www.globalcompact.ru/upload/iblock/376/Itogi-oprosa_broshyura.pdf (дата обращения: 14.04.2021).

7. Шахназарян Б. А., Тельных В. С. Корпоративная социальная ответственность как фактор конкурентного преимущества предприятия // Тавр. науч. обозреватель. 2016. № 1—2 (6). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/korporativnaya-sotsialnaya-otvetstvennost-kak-faktor-konkurentnogo-preimuschestva-predpriyatiya (дата обращения: 14.04.2021).

8. Aqueveque C., Rodrigo P., Duran I. J. Be bad but (still) look good: Can controversial industries enhance corporate reputation through CSR initiatives? // Business Ethics: A European Review. 2018. Vol. 27(3). Р. 222—237.

9. Brennan N., Merkl-Davies D. Accounting narratives and impression management. The Routledge Companion to Communication in Accounting. London, Routledge, 2013. Р. 109—132.

10. Cegliński P., Wiśniewska A. CSR as a Source of Competitive Advantage: The Case Study of Polpharma Group // Journal of Corporate Responsibility and Leadership. 2017. Vol. 3. P. 57—70.

11. Corporate Social Responsibility as a Tool for Gaining Competitive Advantage / Deborah B. Motilewa et al. // International Journal of Multidisciplinary Research and Review. 2015. 1 (1): 16—24.

12. Crisóstomo V. L., Freire F. de Souza, Vasconcellos F. C. Corporate social responsibility, firm value and financial performance in Brazil // Social Responsibility Journal. 2011. 7 (2). Р. 295—309.

13. Dierkes M., Lee P. E. Corporate social accounting reporting for the physical environment: A critical review and implementation proposal // Accounting, Organizations and Society. 1977. 2 (1). Р. 3—22.

14. Du Sh., Bhattacharya C. B., Sen S. Corporate Social Responsibility and Competitive Advantage: Overcoming the Trust Barrier // Management Science. 2010. 57. Р. 1528—1545.

15. Esrock S., Leichty G. Social responsibility and corporate web pages: self-presentation or agenda-setting? // Public Relations Review. 1998. Vol. 24. No. 3. Р. 305.

16. Freedman M., Stagliano A. J. The market impact of social information: investigator reaction to public disclosure. Proceedings // AAA Mid Atlantic Regional Meeting. 1984.

17. Galbreath J. How does corporate social responsibility benefit firms? Evidence from Australia // European Business Review. 2010. Vol. 22. No. 4. Р. 411—431.

18. Garriga E., Mele D. Corporate social responsibility theories: Mapping the territory // Journal of Business Ethics. 2004. 53. Р. 51—71.

19. Hahn R., lfs R. Legitimizing negative aspects in GRI-oriented sustainability reporting: a qualitative analysis of corporate disclosure strategies // J. Bus. Ethics. 2014. 123 (3). P. 401—420.

20. Heflin F., Wallace D. The BP Oil Spill: Shareholder Wealth Effects and Environmental Disclosures // Journal of Business Finance & Accounting. 2017. Vol. 44. Iss. 3, March/April. Р. 337—374.

21. How does corporate social responsibility contribute to firm financial performance? The mediating role of competitive advantage, reputation, and customer satisfaction / S. P. Saeidi et. al. // Journal of Business Research. 2015. Vol. 68. Iss. 2. Р. 341—350.

22. Husted B., Allen D. Corporate social responsibility in the multinational enterprise: strategic and institutional approaches // Journal of International Business Studies. 2006. Vol. 37. Р. 838—49.

23. Kareem M. Shabana, Ann K. Buchholtz, Archie B. Carroll. The Institutionalization of Corporate Social Responsibility Reporting // Business & Society. 2017. No. 56 (8). P. 1107—1135.

24. Kotler P., Lee N. Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause. John Wiley & Sons, Hoboken. NJ, 2005.

25. Lin C. H., Yang H. L., Liou D. Y. The impact of corporate social responsibility on financial performance: Evidence from business in Taiwan // Technology in Society. 2009. 31 (1). 56—63.

26. Lindblom C. K. The Implications of Organisational Legitimacy for Corporate Social Performance and Disclosure. Conference Paper, Critical Perspectives on Accounting Conference. NY, 1993.

27. Mahapatra S. Investor reaction to a corporate social accounting // Journal of Business Finance and Accounting, 1984. 11 (1). Р. 29—40.

28. Malcolm S., Khadijah Y., Ahmad Marzuki A. Environmental disclosure and performance reporting in Malaysia // Asian Review of Accounting. 2007. 15(2). P. 185—199.

29. Margolis J. D., Walsh J. P. Misery loves companies: Rethinking social initiatives by business // Admin. Sci. Quart. 2003. 48 (2). P. 268—305.

30. Mathews M. R., Perera M. H. B. Accounting Theory & Development. Third ed. An International Thomson Publishing Company, Australia. 1996. 402 p.

31. Miska C., Szőcs I., Schiffinger M. Culture's effects on corporate sustainability practices: A multi‒domain and multi‒level view // Journal of World Business. 2018. Vol. 53 (2). P. 263—279.

32. Nader R. Corporate Disclosure: The Public Right to Know // Journal of Contemporary Business. 1978. Winter. P. 25—32.

33. Opoku-Dakwa A., Chen C. C., Rupp D. E. CSR initiative characteristics and employee engagement: An impact-based perspective // Journal of Organizational Behavior. 2018. Vol. 39 (5). Р. 580—593.

34. Porter M. E., Kramer M. R. Strategy and society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility // Harvard Bus. Rev. 2006. 84 (12). Р. 78—92.

35. Rettab B., Brik A., Mellahi K. A study of management perceptions of the impact of corporate social responsibility on organisational performance in emerging economies: The case of Dubai // Journal of Business Ethics. 2009. 89 (3). P. 371—390.

36. Samkin G., Schneider A. Accountability, narrative reporting and legitimation // Accounting, Auditing & Accountability Journal, 2010. Vol. 23. Iss. 2. P. 256—289.

37. Sen S., Bhattacharya C. B., Korschun D. The role of corporate social responsibility in strengthening multiple stakeholder relationships: A field experiment // J. Acad. Marketing Sci. 2006. No. 34 (2). P. 158—166.

38. Simmons C. J., Becker-Olsen K. L. Achieving marketing objectives through social sponsorships // J. Marketing. 2006. 70 (4). Р. 154—169.

39. Solovey T. Corporate social responsibility and financial reporting. Separate pasts and common future in integrated reporting. Schmidpeter R., Capaldi N., Idowu S. O. & Stürenberg Herrera A. (ed.). Springer, (CSR, Sustainability, Ethics and Governance). 2019.

40. Solovey T., Kanugina N. Corporate social responsibility of small and medium enterprises in developed and emerging economies: cases of Germany and Russia. “New Challenges of Economic and Business Development—2018: Productivity and Economic Growth”: Riga, Latvia, May 10—12, 2018. Proceedings. Riga : University of Latvia, 2018. Р. 661—671.

41. SOMO / EPSU (12/2012) Electricity companies less transparent than claimed — Multiple discrepancies found in sustainability reports. URL: http://www.epsu.org/a/91903

42. Spence M. Job Market Signaling // The Quarterly Journal of Economics. 1973. 87 (3). P. 355—374.

43. Usage of public corporate communications of social responsibility in Brazil, Russia, India and China (BRIC) / L. Alon, C. Lattemann, M. Fetscherin, S. Li, A. Schneider // International Journal of Emerging Markets. 2010. Vol. 5. No. 1. P. 6—22. URL: https://proxy.library.spbu.ru:2060/10.1108/17468801011018248

44. Uyar A., Karaman A. S., Kilic M. Is corporate social responsibility reporting a tool of signaling or greenwashing? Evidence from the worldwide logistics sector // Journal of Cleaner Production. 2020. No. 253.

45. Van Beurden P., Gössling T. The worth of values — A literature review on the relation between corporate social and financial performance // Journal of Business Ethics. 2008. 82 (2). P. 407—424.

46. Vienna University Studie 12/2012, CSR-reporting.blogspot.nl. URL: http://csr-reporting.blogspot.de/2012/11/false-claims-insustainability-reports.html

47. Visser О., Kurakin A., Nikulin A. Corporate social responsibility, coexistence and contestation: large farms’ changing responsibilities vis-à-vis rural households in Russia, Canadian Journal of Development Studies // Revue canadienne d'études du développement. 2019. 40:4. P. 580—599.

48. Walker K., Zhang Z., Ni N. The Mirror effect: Corporate social responsibility, corporate social irresponsibility and firm performance in coordinated market economies and Liberal market economies // British Journal of Management. 2019. 30 (1). Р. 151—168.

49. Why, when, and how should the effect of marketing be measured? A stakeholder perspective for corporate social responsibility metrics / P. Raghubir, J. Roberts, K. N. Lemon, R. S. Winer // J. Public Policy Marketing. 2010. 29 (1). 66—77.

50. Yu H.-C., Kuo L., Kao M.-F. The relationship between CSR disclosure and competitive advantage // Sustainability Accounting, Management and Policy Journal. 2017. Vol. 8 No. 5. Р. 547—570. URL: https://proxy.library.spbu.ru:2060/10.1108/SAMPJ-11-2016-0086

51. Zabneva E., Kuznetsova Yu. The quality of corporate social responsibility of large coal mining companies in Russia. E3S Web Conf. 20807010 (2020).


Рецензия

Для цитирования:


Соловей Т.Н. СОЦИАЛЬНАЯ ОТВЕТСТВЕННОСТЬ КОМПАНИЙ: МОТИВАЦИЯ, ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВЫ. Развитие территорий. 2021;(3 (25)):28-37. https://doi.org/10.32324/2412-8945-2021-3-28-37

For citation:


Solovey T.N. CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: MOTIVATION, TRENDS AND PROSPECTS. Territory Development. 2021;(3 (25)):28-37. (In Russ.) https://doi.org/10.32324/2412-8945-2021-3-28-37

Просмотров: 801


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8945 (Print)