Preview

Territory Development

Advanced search

THE ROLE OF "MEANINGS" IN THE DEVELOPMENT OF SUSTAINABILITY IN CHILDREN WITH AUTISM

https://doi.org/10.32324/2412-8945-2020-3-33-36

Abstract

The article presents the experience of working to improve the sustaiability of children with autism. The author views sustainability as a behavioral complex characterized by the ability to accept external changes without strong emotional reactions. The special role of meanings, understood as a set of lexical and communication meanings of a word, is highlighted. The risks of the distance form of remedial activity for develop of the sustainability of children with autism in conditions of self-isolation are considered. The need for direct dialogue in remedial activity with a child and his parents is emphasized as the main factor influencing the formation and consolidation of stability.

About the Author

N. V. Mandel
Областной центр диагностики и консультирования Новосибирской области
Russian Federation


References

1. Вацлавик П., Бивин Дж., Джексон Д. Психология межличностной коммуникации. СПб. : Речь, 2000. 300 с.

2. Выготский Л. С. Собр. соч. : в 6 т. Т. 4. Детская психология. М. : Педагогика, 1984. 432 с.

3. Либлинг М. М., Баенская Е. Р. Значение эмоционально-смыслового комментария в коррекционной работе с детьми с аутизмом // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. 2016. № 1. С. 24-28.

4. Лисина М. И. Формирование личности ребенка в общении. СПб. : Питер, 2009. 500 с.

5. Лубовский В. И. Развитие словесной регуляции действий у детей (в норме и патологии) ; Науч.-исслед. ин-т дефектологии Акад. пед. наук СССР. М. : Педагогика, 1978. 224 с.

6. Мандель Н. В. Вопросы проблемного поведения ребенка: осмысление как способ регуляции // Развитие территорий. 2018. № 2 (12). С. 38-41.

7. Мандель Н. В. Модель «смыслового поля» в логике коррекционной работы с детьми с расстройствами аутистического спектра // Развитие территорий. 2018. № 3 (13). С. 38-42.

8. Мандель Н. В. Преимущество эмоционально-смыслового подхода в социализации детей с аутизмом // Развитие территорий. 2017. № 2 (8). С. 28-33.

9. Мандель Н. В. Развитие ребенка с расстройством аутистического спектра изобразительными средствами в логике эмоционально-смыслового подхода // Развитие территорий. 2019. № 3 (17). С. 35-38.

10. Томаселло Мл. Истоки человеческого общения. М. : Языки славянских культур, 2011. 328 с.


Review

For citations:


Mandel N.V. THE ROLE OF "MEANINGS" IN THE DEVELOPMENT OF SUSTAINABILITY IN CHILDREN WITH AUTISM. Territory Development. 2020;(3):33-36. (In Russ.) https://doi.org/10.32324/2412-8945-2020-3-33-36

Views: 89


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2412-8945 (Print)